Hoe maak ik een contentkalender die me helpt met leuke posts?

migusti zzp freelance communicatie videomaker virtual assistant werkgeluk online communicatie contentkalender

Hoe zorg je er nu voor dat je online goed zichtbaar bent? Door gewoon online aanwezig te zijn! Ja, dat klinkt makkelijk…maar hoe krijg je steeds weer op tijd die leuke posts af en gepubliceerd?

Tsja….. We weten allemaal hoe het gaat. We hebben 1001 dingen te doen en dan schiet het posten van een goed doordacht bericht er wel eens bij in. Of wilde je het wel, maar het is net niet gelukt, want er kwam wat tussen (leuk bezoek of wat kinderen die opeens wat bedacht hebben). Pak dus die contentkalender erbij. Hij staat hieronder als download, maar lees eerst verder!

migusti zzp freelance communicatie videomaker virtual assistant werkgeluk online communicatie contentkalender

Hoe maak je die goede contentkalender?

Om het professioneel aan te vliegen (en ja dat doe & wil je) bepaal je van te voren hoe de komende periode eruit gaat zien en welke berichten je gaat publiceren. Door het op een contentkalender te zetten, geef je eerst de grote lijnen weer en daarna kun je het per week (of 2 weken) gaan inplannen. Als je spontaan elke dag weer iets moet verzinnen, kun je vastlopen. Maar door dit overzicht creëer je rust en zul je daar veel voordelen van ervaren. Trust me!

Tips voor goede content via de contentkalender

Er zijn een aantal tips die ik je kan geven voor goede content op jouw sociale media kanaal:

Tip 1 – Actuele berichten

Hiervoor gebruik je de zogenaamde aanhaak-kalender. Hierin vind je alle thema-dagen (en dat zijn er nogal wat), waarbij je mooi kunt aansluiten met een nieuwe post. Jouw lezer zit lekker in het ‘nu’ en wil ook graag dingen lezen die actueel zijn of waar hij/zij mee bezig is. Haak hier dus ook vooral op aan!
Ik heb deze al voor je geïntegreerd in de contentkalender download onderaan. Hoe makkelijk is dat!

Tip 2 – Schrijf verdiepende blogs

Hoe mooi is het als je extra toegevoegde waarde kunt zijn voor jouw lezer. Met een blog heb je meer tekstruimte om te laten zien hoeveel kennis jij hebt en welke expertise jij kunt brengen om het leven van die ander zoveel leuker, lekkerder en makkelijker te maken. Vooral als dit dan aanhaakt op die post die je net geschreven hebt. Ook een automatisch nieuwsbrief zorgt ervoor dat je ‘klanten’ betrokken zijn en weten wat je doet, verkoopt en wanneer ze kunnen aanhaken!

Tip 3 – Bepaal je doelgroep & kanaal

Omdat het belangrijk is om aansluiting te vinden, wil je weten voor wie je schrijft. Bepaal jouw doelgroep en zorg ervoor dat die qua leeftijd niet meer dan 10 jaar verschillen. Waarom? Per doelgroep zijn er standaard media die jouw doelgroep het meest gebruikt, dus gebruik die kennis. Stem dit af op het kanaal en gebruik dus daar ook de juiste tone-of-voice.

» TIP: Mediagebruik 2020 overzichtelijk in kaart gebracht door NewCom

Tip 4 – Bepaal je thema’s

Om steeds weer te zoeken naar content kan het helpen om thema’s te maken waar jij in jou posts over gaat vertellen. Dan hoef je daar alleen nog maar een bericht bij te verzinnen. Deze verspreid je dan alvast over jouw contentkalender, zodat je alvast een structuur krijgt in jouw planning.

Deze thema’s zijn bijvoorbeeld:

  • Kennis: Vooral ‘ervaringsdeskundigen’ die weten waar ze het over hebben, worden gewaardeerd. Dit betekent jouw kennis terugkoppelen aan iets wat je hebt gedaan, ervaren of geleerd. Leuk om bruggetjes te maken. Hier kun je dus posts over maken en doseer deze dan over jouw contentkalender
  • Promotie: Wat ‘verkoop’ jij eigenlijk? Zijn het diensten of producten? Met een mooie aanbieding, omschrijving van jouw challenge of cursus / product kun je de aandacht vestigen op jouw bedrijf. Deze zou ik max 1 x per weken plaatsen. Dit om het ‘reclame’ gevoel te voorkomen
  • Op kantoor: Wat doe jij allemaal rondom je bedrijf? Laat zien waar je zit, hoe je werkt, waar je momenteel mee bezig bent? Hoe leuk is het als jouw lezers zien dat je met een nieuw project bezig bent of een online training aan het maken bent.
  • Persoonlijk: Wie is die persoon achter jouw bedrijf? Laat zien wie jij bent, wat jouw kernwaarden zijn en waar je voor staat. Past jouw missie bij jouw bedrijf en hoe zien jouw lezers dat? Je wilt tenslotte klanten krijgen die bij je passen en waar je een leuke samenwerking mee aangaat!

En dan alles inplannen

Dan staat alles in jouw contentkalender. Nu moet het nog ingepland worden. Heb je geen zin om op jouw kleine mobiele scherm te turen naar die post op Instagram en wil je dit liever goed bekijken op je laptop? Dat kan ook!

Inplannen voor facebook en instagram kan namelijk ook heel makkelijk via jouw computer. Hoe heerlijk is dat! De (gratis) programma’s Planoly en Later helpen jouw daarbij! Hierover volgende keer meer!

Dóen…. en maak dus die contentkalender

Voordelen genoeg dus. Veel dingen wist je natuurlijk al wel, maar ga er maar eens aan. Het is lastig om jezelf deze discipline op te leggen om alles ruim vooraf te plannen, maar het zorgt wel voor rust. Zo kun je dan door de weeks lekker de tijd nemen om bijvoorbeeld te reageren op post of andere dingen te doen. Heerlijk als dat uit je hoofd is!

» Download mijn gratis contentkalender 2020 (van augustus tot december)

Hulp nodig op het gebied van online communicatie?

Heb je nog vragen over:

  • het maken van tekstueel goede berichten (waar moet je op letten bij het schrijven),
  • het SEO maken van jouw blogs,
  • het gebruik van # hashtags, promoten van jouw advertenties
  • het maken van een digitale nieuwsbrief
  • het maken van een makkelijke website die je zelf kunt bijhouden en nog niet teveel kost

klop dan rustig even bij me aan. Kijken we samen naar wat jouw beste strategie kan worden!

Geef een reactie