Waarom is een gedragsverandering zo lastig?

migusti gedragsverandering gezondheid

Waarom is het zo lastig om jouw eigen gewoonten en gedrag te veranderen? Een heuse gedragsverandering ondergaan. Het ontbreekt mij echt niet aan goede voornemens hoor. Op tijd naar bed, meer tijd voor vriendinnen, vaker sporten, meer met de kids 1 op 1 doen, minder snoepen, gezonder koken….. Een heel waslijst dus. Af en toe word ik er moedeloos van als ik mijn eigen patroon weer herken en daar baal ik dan zo van. Herken je dat ook?

Gedragsverandering

Gedragsverandering is een van de meest lastige dingen voor een mens. We zijn al zo lang op een zo vertrouwde manier hetzelfde aan het doen, dat afwijken niet natuurlijk voelt en we daar heel veel voor ‘moeten’ laten. Dat is dus echt zooooo uit die comfort-zone. Tijdens een bijeenkomst over de psychologie achter het gedrag van de mens, vond ik zomaar wat houvast.

8 redenen waarom je veranderingen niet volhoudt

1. Er is geen wil om te veranderen

Er is geen wil of noodzaak waarom dit ‘beter’ voor je is. Je hebt misschien nergens last van, dus motivatie is laag.

2. Streng voor jezelf als het mislukt

Je voelt jezelf een loser als het (een keer) niet lukt. Op dit gevoel zit je niet te wachten en daar ga je niet snel een nieuwe poging aan (waar je je dan weer schuldig over voelt, ‘zie je wel…’)

3. Te drastische overgang

En nú moet het roer om! Met 180 graden gooi je alles overboord en ga je cold-turkey voor de nieuwe jij, das best moeilijk. Ga gewoon met kleine stapjes. 1% veranderen is veel makkelijker vol te houden!

4. De periode is te kort

Bewezen is dat als je iets 30 dagen achter elkaar doet, de kans op een nieuwe patroon vasthouden hoger. Nu gaat het je makkelijker lukken!

5. Het móet!

Niemand vindt het fijn om iets opgelegd te krijgen. Vier elke dag die lukt, geniet van dat moment en beloon jezelf daarvoor. Morgen weer een nieuwe dag. Hoe stimulerend werkt dat!

6. Het komt nu niet uit

Smoesjes!!! Wat hebben we altijd veel redenen om uit te leggen waarom het vandaag niet de juiste dag is om te starten. Die sportbroek past niet meer, dat feestje is vanavond, ik ben te moe om te sporten…..Ga het gewoon DOEN!

7. Die comfort-zone uit is eng

Uit je veilige en vertrouwde omgeving komen is spannend. Je gaat dingen opnieuw onderzoeken en uitvinden en misschien is het wel helemaal niet leuk! We willen graag alles krijgen wat we willen en afzien hoort daar dus niet bij. Maak jezelf trots, kijk eens verder dan je neus lang is. Terug kan altijd nog, maar misschien wil je dat helemaal niet meer….

8. Je omgeving werkt niet mee

Ja, als iedereen een sigaret opsteekt en jouw complimenteert met het niet-roken, ben je echt van steen. Het is heel lastig om je hiervan los te weken, vermijdt ‘gevaren’, maar kijk naar die bovenstaande punten. Blijf bij jezelf!

Aan de slag!

Zo, nu weet je dus precies wat je niet moet doen, dus succes gegarandeerd voor jouw aanpak, ga ervoor! En dan…volhouden! Het lukt het beste als de verandering ook echt bij je past. Daarover een volgend keer meer!

Tips!

Geef een reactie