Weg met werkstress!

migusti stress health werk

Wat heb ik een hekel aan dat gejaagde gevoel waar een collega mij mee opzadelt omdat hij/zij het zelf te druk heeft. Nu wordt zijn/haar werkdruk opeens mijn werkstress. Weg met die aap op mijn schouder en ‘nee’ zeggen…….Dat blijkt toch ietsje lastiger. Hoe ga je daar goed mee om?

Workshop werk’geluk’ om werkstress te signaleren

Onlangs mocht ik samen met mijn collega in de organisatie iets vertellen over werkstress. Een heel actueel item, want de media staat er in deze coronatijd er vol mee. Al die burnout’s onder – vooral jongeren tussen 24-35 – kosten de werkgever ruim 1 miljard! Hoe geweldig zou het zijn als iedereen op tijd aan de bel trekt en zijn grenzen aangeeft? Maar dat blijkt dus erg lastig.

Vitaliteitsplan: Fysiek & mentaal fit

In onze organisatie zijn wij druk bezig met een Vitaliteitsplan. Daarbij ben ik vanuit mijn bedrijf aangehaakt bij de Vitaliteit Experts. Ik wil me met hen samen echt hard maken voor de bewustwording hiervan. Daar hebben zowel de werknemer als werkgever een belangrijke rol in. Het is noodzakelijk om de werknemer op 1 te zetten. Dit laat zien dat je als werkgever de focus legt op goed werkgeverschap. Hoe bewust ben jíj je eigenlijk van deze ‘stress’?

Stel je zelf eens deze vragen…..

  1. Word jij op het werk geleefd?
  2. Ben jij ‘s avonds te moe om nog iets te gaan doen?
  3. Wordt er op werk voorbij gegaan aan jouw talenten?
  4. Herken jij bij jezelf symptomen van werkstress?

Als het antwoord op deze vragen steeds ‘ja’ is, is het tijd om in aktie te komen! Wat doe jij dan?

Tips en de antwoorden

Kies vooral wat het beste bij jou past, maar ga wel aan de slag om iets te veranderen. Kleine stapjes, want dan is de kans op slagen het beste!

1. Geleefd worden

Geef duidelijk jouw grenzen aan. Dit kan een ander niet voor je doen en ‘nee’ is ook een antwoord. Als is dat vaak niet het gewenste antwoord. Kom wel voor jezelf op en bewaak jouw ‘kunnen’. Geeft die aap lekker terug of zeg wanneer jij wél tijd hebt.

2. Moe

Het antwoord op moe zijn is ontspanning. Door de hele dag door te rennen ontspant het lichaam niet en slaap je dus ook weer slechter. Door te bewegen, activeer je het lichaam en komt er weer energie vrij. Maak lekker je hoofd bijvoorbeeld lekker leeg met een wandeling en kom tot rust.

3. Talenten

Voldoening, waardering en een goede flow zijn erg belangrijk. Naast de reden dat je werkt voor een salaris, is dat toch echt wel de nummer 2. Krijg je dat niet? Zit je dan wel op de juiste plek nu?

4. Symptomen van werkstress

  • Hoofd- of nekpijn of andere (soms onverklaarbare) lichamelijk klachten krijgt.
  • Mindere focus. Ik maak dan zelf bijvoorbeeld veel typfouten. Handig om te herkennen dsu 😉
  • Prikkelbaar en een kort lontje. Je zit duidelijk echt niet in een positieve vibe.

Actieplan: Weg met werkstress!

Waar krijg jij energie van of wat zuigt je leeg? Ga aan de slag met de energievreters en schrijf voor jezelf op waar jij vandaag nog verandering in gaat brengen! Laat je het me hieronder even weten?

Belangrijk nabrandertje!

Ik heb de eer gehad om mijn blogs te mogen schrijven over en met inspirerende levensgenieters op allerlei gebieden, zoals Mindlift, DearGoodMorning, Foodsisters, Project Gezond, Psychologie Magazine & Trisha Neve, 999 games, Brenda Kookt, Baja Bikes fietstours, etc. Allemaal ondernemers met een mooi product, bedankt daarvoor guys!

Tips

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Geef een reactie