Review: Interne communicatie – hoe je krachtig verder bouwt aan engagement

Wat een geweldig boek over interne communicatie van Huib Koeleman (Orange Otters) ! Vorige week (helaas online) les gehad van Michael Meyer die natuurlijk eigenlijk te kort was! Vanuit mijn C-opleiding bij Van der Hilst Communicatie krijg je zoveel inzichten en kennis. Dan weet je weer dat het vak van #communicatieadviseur is wat je wilt doen, passie en bevlogenheid is zoveel waard. Die bezorgen je jouw werkgeluk!

Interne communicatie – bouwen aan bestaansrecht

Jarenlang een ondergeschoven kindje, maar toch zo belangrijk om in te investeren, want:

  • Hoe kun je medewerkers blijven binden & boeien?
  • hoe krijg je kennis of informatie aan de man?
  • hoe zorg je dat veranderingen en transformaties draagvlak krijgen?

Heerlijke materie, waarbij interne communicatie een heel groot aandeel heeft. Daarom word ik er ook zo blij van. Dit boek geeft handvatten, modellen en een stappenplan waarmee je de interne communicatie naar een hoger niveau trekt. Overzichtelijk kun je de fases doorlopen en alle onderdelen toetsen en bespreken. Er komt een nieuwe druk aan, weet ik, maar dit boek blijft op mijn bureau liggen. Altijd klaar om er weer even bij te pakken.

Hoe kun je succesvol zijn?

Oké, ik heb geen communicatiewetenschappen gestudeerd, maar altijd gevoel gehad voor communicatie en taal. Waarom zegt iemand dit? Wat bedoelt die persoon eigenlijk? Wat is hier nu eigenlijk het probleem? Het duurde wel even voordat ik in mijn loopbaan doorhad, dat interne communicatie perfect bij mij past. Maar ja, dan komt die twijfel. Weet ik wel genoeg? Kan ik dit dan wel? Hoe pak ik dit dan aan? Gelukkig doe je al veel op intuitie, maar dit boek heeft veel structuur gegeven aan alles wat ik al deed en dacht. De manier om dit goed over te brengen op anderen, staat dit jaar op mijn lijstje. En met mijn opleiding en alles wat ik daar leer, gaat dat lukken. Gewoon vlieguren maken en bij jezelf blijven!

Yah’s van het boek: interne communicatie

Wat waren de momenten in het boek die inzichten gaven, die zorgde voor mijn aha-momenten en ervoor zorgden dat dingen op zijn plek vielen, nou hier zijn ze:

  • De 7 fases om te komen tot een integraal intern communicatiebeleid
  1. Luisteren: wat zijn de wensen van de betrokkenen
  2. Onderzoek: Status quo
  3. Formuleren visie op Interne Communicatie: Integratie met Why, How en communicatiestijlen
  4. Opstellen communicatiematrix: Middelen en hun mediarijkheid
  5. Verhaal en beeld: Kernboodschap en storytelling
  6. Implementatie: Aan de slag!
  7. Monitoring & evaluatie
  • Verandercommunicatie
    Waar moet je op letten om mensen mee te nemen. Ook mooi de rol die hier is weggelegd voor #designthinking, waar ze dan bij Duwtje en Sue weer heel veel vanaf weten. Bedankt ook Ruben & Tim voor al jullie kennis en ervaring!
  • Werkprocessen
    Hoe is de organisatie opgebouwd en hoe wordt er gewerkt. Meer over sturing en zelfsturend, zoals bijv. agile werken.

Als communicatieprofessional is dit boek onmisbaar!

Er is teveel informatie om dit allemaal in de blog te delen, gewoon kopen en gaan lezen dus!

Over mij en MiGusti

Ik geniet van het leven en mijn werkgeluk. Daarom deel ik graag mijn ervaringen en inzichten op het gebied van het vakgebied communicatie, het ondernemerschap, vitaliteit en mijn andere passies: koken en reizen. Lees vooral mijn blogs eens door!

Geef een reactie

Scroll naar boven