Wist je dat de meeste mensen niet echt lezen op internet, maar scannen? Zorg er daarom voor dat je blog goed te scannen is. Vooral de kop en eerste 3 regels moeten de aandacht kunnen vasthouden. Bij video’s is dit slechts de eerste 3 seconde. Schrijf dus korte paragrafen, gebruik subkoppen, bulletlijsten en afbeeldingen. Ik vertel je hoe je aandacht trekt en behoudt (AIDA model). Na het lezen van een intro heb je de samenvatting scherp van jouw blog.
Aandacht trekken en vasthouden
Waar je blogtitel lezers aantrekt, moet je hun aandacht vast proberen te houden met een ijzersterke introductie. Voeg een persoonlijk of interessant verhaal toe van een expert of beroemdheid om hun aandacht vast te houden. Het vertellen van een verhaal, storytelling, werkt om meer lezers te trekken. Onderbouw jouw verhaal, neem lezers mee en zorgt voor de waarde die jij ze oplevert. Dus:
- Zeg iets ongewoons. Speel in op emotie en blijf geloofwaardig.
- Spreek lezers aan door het woord ‘jou’, ‘je’ of ‘jij’ minstens één keer te gebruiken.
- Houd zinnen kort. Onderbouw waarom dit artikel waardevol is om te lezen.
- Verwijs naar een organisatie of probleem dat je lezers kunnen hebben.
- Speel in op het gemak en de winst die ze gaan behalen door jouw bijdrage.
Welke woorden gebruik je in de blog?
Het is natuurlijk ook leuk als de SEO van jouw blog goed zit. Dit kun je bijvoorbeeld doen door verschillende woorden te gebruiken om jouw blog beter te laten ranken in zoekmachines. Ik gebruik hier zelf als hulpmiddel de gratis plugin van Yoast voor op mijn website.
- ‘Gebruikelijke’ woorden zijn vaak gebruikte woorden. Ze vormen de basis van iedere blogtitel en dienen zo’n 20-30 procent van je blogtitel uit te maken (als je uitgaat van een titel van tien woorden dus tussen de twee à drie woorden). Voorbeelden zijn: een, haar, deze, over, hoe, wat, nadat, dit, jouw/je, en, waarom etc.
- ‘Ongebruikelijke’ woorden zijn opvallend waardoor je de aandacht van je lezers trekt. Deze woorden geven betekenis aan je blogtitel. Een mix van 10-20 procent opvallende woorden in je blogtitel is prima (ook hier bij een titel van tien woorden dus tussen de een à twee woorden). Voorbeelden zijn: eigenlijk, hart, geweldig, hier, sociaal, mooi etcetera.
- ‘Emotionele’ woorden zijn woorden die de lezer lokken om verder te lezen. Bovendien worden posts met ‘emotionele’ woorden in de blogtitel vaker gedeeld. Je hebt een goede blogtitel als deze voor 10-15 procent ‘emotioneel’ is. Voorbeelden zijn: absoluut, bekentenissen, waardevol, aantrekkelijk, gevaarlijk, bezorgd, prachtig, spotlight, moed, dapper etc.
- ‘Krachtige’ woorden zetten aan tot actie of inspireren een emotie zonder dat er context nodig is. Voorbeelden zijn: de eerste keer, gratis, zie, ter wereld, wat je moet weten, wat is er gebeurd met etc. Doe er in je titel op z’n minst één!
Hoe sluit je jouw blog af?
Het is belangrijk om aan het einde altijd af te sluiten met een call-to-action: Wat heeft jouw lezer hieraan? Wat moet deze nu doen? Dit kan een knop zijn of bondige samenvatting. Omdat mensen vaak geen zin hebben om te scrollen of alles te lezen, wil je ook jouw intro goed opgebouwd hebben (volgens het uitvouwmodel & piramideschrijven). De knop (ook wel banaan) zie je dus vaak ook bovenin of meescrollen met de tekst.
Verwijs onderaan jouw blog naar andere relevante blogs. De lezer is er nu toch! Of maak gebruik van een cliffhanger, zodat de lezer zich abonneert op jouw nieuwsbrief of terugkomt. Waarde in een blog is dus heel belangrijk voor terugkeerde bezoekers.
Hulp nodig op het gebied van online communicatie?
Heb je nog vragen over:
- het maken van tekstueel goede berichten (waar moet je op letten bij het schrijven),
- het SEO maken van jouw blogs,
- het gebruik van # hashtags, promoten van jouw advertenties
- het maken van een digitale nieuwsbrief
- het maken van een makkelijke website die je zelf kunt bijhouden en nog niet teveel kost
… klop dan rustig even bij me aan. Kijken we samen naar wat jouw beste strategie kan worden!