De 7 beste manieren om jouw klanten te overtuigen

Ken je dat gevoel dat je echt een ‘buitenkansje’ te pakken hebt? Dat is vaak eigenlijk gewoon een goed staaltje marketingtechniek, dat gebruikt wordt in teksten. Heel handig om deze 7 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini te weten én te herkennen.

Robert Cialdini is psycholoog en was geobsedeerd door wat verkopers dede om hun (toekomstige) klanten te overtuigen. Hij ontdekte dat verkopers bepaalde theorieën uit de psychologie toepasten en heeft toen zijn 7 beïnvloedingsprincipes bepaald.

 Sociale bewijskracht: “Als iedereen dit koopt, zal het wel goed zijn.” Dé reden om testimonials & reviews te gebruiken.
 Autoriteit: “Als deze tandarts het aanprijst, zal het wel goed tandpasta zijn.”
 Schaarste: “Nog 1 kamers met deze prijs beschikbaar” of “de eerste 100 inschrijvers krijgen €100 korting“.
 Commitment: Als iemand jouw post een like geeft, gaat er een deur open tot contact. Blijf zichtbaar en bouw een band op.
 Sympathie: Gunfactor krijgen, door goede contact met elkaar. Daarom zetten velen influencers neer, of gebruiken bedrijven mooie storytelling.
 Wederkerigheid: Als iemand iets gratis krijgt, willen ze graag wat teruggeven. Die 10% korting bij aanmelden van een nieuwsbrief bijvoorbeeld.
 Groepsgevoel: De behoefte om bij een groep te horen. Benadrukken van dit gevoel zorgt eerder voor (koop)gedrag.

Hoe kan dit zoveel invloed op ons hebben?

De reden dat deze ‘normale dingen’ zoveel invloed heeft op onze keuzes, heeft te maken met het feit dat er zoveel informatie op ons af komt. We hebben niet genoeg tijd om bij elke keuze alle argumenten eerlijk af te wegen. Om elke keuze snel te maken, zijn we hier dus gevoelig voor. Wanneer je aan de slag gaat met een (campagne) tekst of nieuw product, probeer dan deze principes ook altijd toe te passen.

Zijn de beïnvloedingsprincipes van Cialdini ‘goed’ of ‘slecht’?

Is het erg om deze technieken in te zetten?

Team : Als het gaat om slechte producten of misleidende diensten, dan NO.
Het is geen bewuste keuze en schadelijk voor de ontvanger. Gewoon sneaky!

Team : Als je mensen bewust wilt maken van hun koopgedrag en dit toepast, dan JA.
Het is een bewuste keuze en niet schadelijk voor de ontvanger. Gewoon slim!

Hoe je dat dan doet?

Zoals je ziet werken er veel marketingtechnieken met de Cialdini principes. Zo kun je potentiele klanten overtuigen. Verwerk de Cialdini principes dus in je Google Ads, social media, e-mailmarketing en SEO-teksten. Tjsa, best lastig natuurlijk! Ik help je hier graag bij en vertel je er meer over in mijn helder B1 schrijven training!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen